remco lodeweges
Remco Lodeweges

Remco Lodeweges

Fascinatie

In de tijd van het feminisme kijk ik graag naar de man. In de tijd van homoacceptatie kijk ik graag naar anders ge-aarden. In de tijd van zwart en wit kijk ik graag naar grijs. In de tijd van recht kijk ik graag naar krom. In de tijd van religie kijk ik graag naar secularisatie. In de tijd van perfectie kijk ik graag naar de zelfkant. In de tijd van de mens, kijk ik naar plant en dier.

Toneelstuk

Belladoc: een eenakter van Pascale Platèl, die ik heb geregisseerd en heb geplaatst in een kinderboerderij – letterlijk. De spelers bewogen zich tussen de dieren en de boerderij dicteerde het decor en dus hun spel- en speelruimte. Af en toe gestoord door de boerderijkat, de geiten of de konijnen; de acteurs moesten zich daar naar schikken. Dat leverde zeer spontaan spel op. Spel dat ontstond op de vloer. Dat spel zie ik graag, spontaan spel ingegeven door de omgeving. Vind jezelf en je omgeving steeds opnieuw uit.

Toneelschrijver

Harold Pinter: een sublieme combinatie van realisme, mystiek en absurdisme. De puntige, heldere manier van schrijven die een ogenschijnlijk realisme naar voren brengt. Daarnaast spreken Arthur Rimbaud en Jean Genet mij ook enorm aan.

Personage

Peer Gynt: het personage gecreëerd door Ibsen die in zijn reis over de wereld naar volwassenheid zichzelf tegenkomt in alle facetten van het leven.

Activiteit

Talen: taal is het voertuig van de geest, die de koets van de theatermaker voorttrekt. Om de koets voort te bewegen is ook spierkracht en concentratie nodig, dus train ik mijn spieren, ziet de yoga-mat mij regelmatig en verdedig ik mij door Krav Maga.

Meer over Remco

… als taaldocent: taalmetaandacht.nl

… als theatermaker: remcolodeweges.nl